Exprimer mon avis

برنامج شمال إفريقيا الثقافي يقدم دعماً مؤسّسياً وبرنامجياً للكيانات الفنية والثقافية الناشطة في كلٍّ من المغرب والجزائر وتونس وليبيا ومصر Retour vers les opportunités



Échéance

01 Août 2019 Il y a 2 mois

Partager l'opportunité sur

Détails de l'opportunité

Régions concernées par cette opportunité: Tunisie
Domaines concernées par cette opportunité: Arts/Culture et 1 autre(s) domaines
Is your independent cultural entity based in Morocco, Algeria, Tunisia, Libya or Egypt? Is your entity involved in a collaborative project with other entities across the Arab region? 

Check out the two opportunities – National Fund and Regional Fund – under the North Africa Cultural Program – NACP.

The calls are open and we encourage you to apply before the August 1st (for the National Fund) and November 1st (for the Regional Fund) deadlines!

 

هل أنتم كيان ثقافي فني مستقل مقرّه المغرب، الجزائر، تونس، ليبيا أو مصر؟ هل أنتم كيان ثقافي فني منخرط في مشروع فني تعاوني مع كيانات ثقافية أخرى في المنطقة العربية؟

يمكنكم الإطلاع على فرصتيّ الدعم – الدعم المحلي والدعم الإقليمي – المتوفّرتين ضمن برنامج شمال إفريقيا الثقافي.

باب قبول الطلبات مفتوح ونشجعكم على التقديم  قبل الموعد النهائي في 1 آب/أغسطس (لمنحة الدعم المحلي) وفي 1 تشرين الثاني/نوفمبر (لمنحة الدعم الإقليمي).

In case you are not aware, NACP is a one-time call and only in 2019. It provides up to three-year institutional and programmatic support to active arts and culture entities based in each of Morocco, Algeria, Tunisia, Libya and Egypt, as well as for transboundary projects that promote joint artistic collaborations, distribution, and the professionalization of arts and culture practices among those five countries and with the rest of the Arab and Africanregions.
The National Fund provides a total grant between $75,000 and $200,000 per grant. The call opened May 16
and closes August 1, 2019 with the announcement of results expected end October 2019.
The Regional Fund provides a total grant between $150,000 and $300,000 per grant. The rolling call opened May 16 and has two separate deadlines and announcements, namely August 1 for the first deadline (with announcements
end October 2019), and then November 1, 2019 for the second deadline (with announcements end January 2020).
Applications can be submitted in either Arabic, English or French, exclusively online via the AFAC website.
Applications submitted via regular mail or e-mail will not be accepted.
IMPORTANT NOTIFICATIONS 
Based on the questions we have received following the launch of NACP since mid-May 2019, here are a few
clarifications
Overlap between National Fund and Regional Fund
To give the widest number of applicants a chance, applicants who are applying to the National Fund are eligible to apply to the Regional Fund’s second deadline of November 1st, whether as a lead applicant or a co-applicant.
However, when evaluating the applications submitted for the Regional Fund, the jury will give priority to those applicants who do not have a grant under the National Fund, provided that their projects equally meet the evaluation criteria in terms of artistic quality, relevance, innovation, feasibility among others.
Overlap between NACP (National Fund and Regional Fund) and Arts and Culture Entrepreneurship program – ACE
Another recent AFAC program that supports cultural entities is the Arts and Culture Entrepreneurship – ACE. It is a curated program whereby candidates are selected by a jury based on nominations, and not an open call. It fosters a collective space for reflection on sustainability and is designed to inspire, invigorate and strengthen small and medium cultural institutions, based and working in the Arab region, and whose initiatives engage with communities. Twenty-four arts and culture institutions will benefit from three cycles during the period 2018-2021, i.e. eight candidates per cycle. ACE comprises entrepreneurship training and mentoring components, as well as an incentive grant for the participating institutions to implement an innovation activity aimed at improving their institutional resilience.
ACE and NACP – specifically the National Fund component – overlap in that they both provide direct institutional support, albeit different in design and duration.
Those who applied to ACE 2019 may apply to the National Fund or Regional Fund under NACP. However, if they are selected for ACE, their NACP National Fund application will be dropped, whereas their Regional Fund application will still be considered if submitted either by the first deadline of August 1st or by the second deadline of November 1st, 2019, whether as lead applicant or co-applicant. In other words, ACE 2019 grantees are eligible to receive a grant under NACP Regional Fund but not the National Fund.
Note that the announcement of ACE 2019 will be early August, and the next application process by nomination for ACE 2020 will start in May 2020.
If you still have questions on NACP, please refer to the Frequently Asked Questions or write to nacp@arabculturefund.o
للتذكير، يقوم برنامج شمال إفريقيا الثقافي على دعوة مفتوحة واحدة خلال العام 2019 فقط. يقدم البرنامج دعماً مؤسّسياً وبرنامجياً للكيانات الفنية والثقافية الناشطة في كلٍّ من المغرب والجزائر وتونس وليبيا ومصر، بالإضافة إلى مشاريع عابرة للحدود تهدف إلى تعزيز التعاون والتوزيع الفني المشترك، وإلى إضفاء سمة الإحترافيّة على الممارسات الفنية والثقافية بين هذه البلدان الخمس ومع باقي المناطق العربية والإفريقية.
في إطار « الدعم المحليّ »، يقدّم البرنامج دعماً إجماليّاً يتراوح بين 75.000 و200.000 ألف دولار أميركي للمنحة الواحدة. تم فتح باب قبول الطلبات في 16 أيار/مايو ويقفل في 1 آب/أغسطس 2019، على أن تعلن النتائج في نهاية تشرين الأول/ أكتوبر2019.
في إطار« الدعم الإقليمي »، يقدّم البرنامج دعماً إجماليّاً يتراوح بين 150.000 و300.000 ألف دولار أميركي للمنحة الواحدة. انطلقت الدعوة المفتوحة في 16 أيار/مايو 2019، مع موعدين نهائيين لتقديم الطلبات وإعلان النتائج، الأول في 1 آب/أغسطس (ويتم إعلان النتائج في نهاية شهر تشرين الأول/أكتوبر 2019) والثاني في 1 تشرين الثاني/نوفمبر 2019 (تعلن النتائج في نهاية كانون الثاني/يناير 2020).
يمكن تقديم الطلبات باللغة العربية أو الإنكليزية أو الفرنسية، من خلال موقع آفاق الإلكتروني حصراً. لن يتم قبول الطلبات المرسلة عبر البريد العادي أو البريد الإلكتروني.
هام جداً
إنطلاقاً من الأسئلة العديدة التي استلمناها منذ إطلاق برنامج شمال إفريقيا الثقافي منتصف أيار/مايو 2019، يهمّنا تقديم التوضيحات التالية:
التقاطع بين منح الدعم المحليّ ومنح الدعم الإقليميّ
لإعطاء فرص أوسع للمتقديمن بالطلبات، يمكن المؤسسات المتقدّمة بطلب منحة الدعم المحلي أن تتقدّم أيضاً بطلب منحة الدعم الإقليمي، كمؤسسة رئيسية أو كمؤسسة شريكة في المشروع، ولكن ابتداءً من 1 آب/أغسطس وحتى الموعد النهائي الثاني للتقديم 1 تشرين الثاني/نوفمبر . تجدر الإشارة إلى أنه في مرحلة تقييم الطلبات المقدّمة لمنح الدعم الإقليمي، ستعطي لجنة التحكيم الأولوية للمتقدمين الذين لم ينالوا منح دعم محليّة، شرط أن تتمتّع مشاريعهم بنفس السويّة والملاءمة لمعايير القيمة الفنية والإبداع وإمكانية التنفيذ وغيرها من المعايير المعتمدة في التقييم.
التقاطع بين برنامج شمال إفريقيا الثقافي (الدعم المحليّ والدعم الإقليميّ) وبرنامج الريادة في الفنون والثقافة
أطلقت آفاق مؤخراً برنامج الريادة في الفنون والثقافة لدعم الكيانات الثقافية. وهو برنامج مُنَسَّق، تختار لجنة التحكيم الطلبات المقدمة إليه عبر نظام التَّرشيح، وليس الدعوة المفتوحة. يرمي البرنامج إلى توفير مساحة جَماعية مشتركة للتفكُّر في الاستدامة، وهو مصمَّم لإلهام وتنشيط وتعزيز المؤسسات الثقافية الصغيرة والمتوسّطة القائمة والعاملة في المنطقة العربيّة، والتي تعمل مبادراتها على إشراك المجتمع وأفراده.
سوف تستفيد 24 مؤسّسة فنية وثقافية من البرنامج على مدى ثلاث دورات خلال الفترة الممتدّة بين عامَي 2018 و2021؛ أي 8 مؤسّسات في كل دورة. يشمل البرنامج التدريب والتوجيه في مجال الرّيادة، بالإضافة إلى منحة تحفيزيّة مقدَّمة للمؤسّسات المشاركة مُخصَّصة بتنفيذ نشاط إبتكاري يهدف إلى تحسين قدرتها المؤسّسية على التكيّف والطواعية.
يتقاطع برنامج الريادة في الثقافة والفنون وبرنامج شمال إفريقيا الثقافي، خاصة منحة الدعم المحليّ، في تقديمهما دعماً مؤسّسياً مباشراً، وإن كان مختلفاً من حيث التصميم أو المدة.
يحق للّذين تقدموا بطلب دعم لدورة 2019 من برنامج الريادة في الثقافة والفنون أن يتقدموا بطلب لمنح الدعم المحليّ ومنح الدعم الإقليميّ ضمن برنامج شمال إفريقيا الثقافي. ولكن في حالة اختيارهم لنيل منحة الريادة في الفنون والثقافة، يسقط حكماً طلبهم المقدم لمنح الدعم المحليّ، بينما سيتم تقييم طلبهم المقدم لمنح الدعم الإقليميّ خلال الموعد النهائي الأول في 1 آب/أغسطس  أو الموعد النهائي الثاني في 1 تشرين الثاني/نوفمبر 2019، وذلك كمتقدم رئيسي أو مشارك. بمعنى آخر، يحق للحاصلين على منحة الريادة في الثقافة والفنون الحصول على منحة الدعم الإقليمي لبرنامج شمال إفريقيا الثقافي، بينما لا يحق لهم الحصول على منحة الدعم المحليّ.
تجدر الإشارة إلى أنّ الإعلان عن نتائج برنامج الريادة في الثقافة والفنون، دورة 2019، سيكون مطلع شهر آب/أغسطس، ويفتح باب قبول الطلبات المرشّحة لدورة 2020 في أيار/مايو 2020.
إذا كان لديكم أية أسئلة حول برنامج شمال إفريقيا الثقافي، نرجو منكم العودة إلى الأسئلة المتكررة أو التواصل معنا عبر nacp@arabculturefund.org.

L'opportunité a expiré

Cette opportunité n'est malheureusement plus disponible sur Jamaity. Visitez régulièrement la rubrique opportunités pour ne plus en rater.

Suivez Jamaity sur LinkedIn


Obtenez Jamaity Mobile dès maintenant

Jamaity Mobile Promo

Appel à candidature Appel à candidature Appel à candidature 2 Publié sur Jamaity le 15 juillet 2019


Découvrez encore plus d'opportunités sur Jamaity en cliquant sur ce lien.




Supporté par

Réseau Euromed Logo UE Logo